Kurssin sisältö:
Luento 1 - Hyvän kengän ominaisuudet
Ensimmäisellä luennollaan Minna kertoo matkastaan kenkäsuunnittelijaksi. Hän avaa muun muassa sen, mitä kaikkea kengän valmistusprosessi pitää sisällään ja painottaa itseilmaisun merkitystä suunnittelutyössä.
Luento 2 - Miksi juuri kenkäsuunnittelijaksi?
Minna avaa kengän valmistusprosessia, kenkäbrändin rakentamista ja kuinka luodaan brändille punainen lanka. Miksi hänestä tuli kenkäsuunnittelija eikä muotisuunnittelija.
Luento 3 - Vinkkejä muotialasta haaveilevalle
Minna kertoo yrittäjyydestä ja muotialan lainalaisuuksista. Kansainvälisyys on ehdotonta ja muotialalla on tärkeää ymmärtää globaaleja trendejä. Kilpailijoina toimivat isot muotitalot sekä mahdollisesti myös pienet brändit, jotka trendinomaisesti räjähtävät somessa. Muotialalla ketteryys ja läsnäolo ovat tärkeitä, koska trendit muuttuvat koko ajan.
Luento 4 - Kansainvälistyminen ja valmistajan valinta
Minna Parikka ja kansainvälistyminen. Tärkeää on valita hyvä alihankkija ja miksi Minna päätyi valitsemaan tuotantomaaksi Espanjan. Luennolla hän muun muassa kertoo miksi Aasia kenkien valmistuspaikkana ei tullut kysymykseen.
Luento 5 - Oman vision ja tyylin kautta kaupalliseen läpimurtoon
Minna Parikka -brändin tyyli ja visio. Minnan ajatus kenkiin lähtee usein hänestä itsestään ja siitä millaisia kenkiä hän itse haluaisi käyttää. Brändin pitää olla persoonallinen, mutta myös tasapainoinen, jotta tuote on yhtä aikaa samaistuttava ja puhuttelee kuluttajia. Hän kertoo omin sanoin minkä avulla Minna Parikka -brändi saavutti kaupallisen läpimurron.
Luento 6 - Suunnitteluprosessi ja hyvän designin avainsanat
Luennolla Minna kertoo mitä on hyvä design ja millaisia ominaisuuksia siltä vaaditaan. Minna puhuu myös rakkaudestaan suunnittelua kohtaan ja kertoo, mitä keinoja hän käyttää suunnitteluprosessissaan. Luennon lopussa hän myös avaa hiukan sitä, millaiset ihmiset sopivat muotialalle.
Luento 7 - Kengän piirtäminen ei ole helppoa
Muotialalla pitää olla hyvin tietoinen ja kiinnostunut alasta sekä omata Intohimoinen lähestyminen omaan tekemiseen. Minna kertoo enemmän suunnitteluprosessistaan ja siitä mistä kaikesta hän imee inspiraatiota uuden malliston suunnitteluun.
Luento 8 - Muotoilu ja muiden suunnittelijoiden seuraaminen
Minna rakkaus muotoiluun. Hän painottaa sen olevan ihanaa, koska ei ole oikeaa tai väärää - on vain pelkästään makueroja ja mielipiteitä. Muotoilussa yhdistyy monet asiat, kuten historia, yksityiskohdat, värit ja muodot. Luennolla Minna nimeää omia lempisuunnittelijoitaan, mutta painottaa, että ei ole koskaan fanittanut kunnolla ketään.
Luento 9 - Design, joka herättää tunteita
Minna kertoo kuinka tykkää käyttää sarjakuvamaisia luonnon elementtejä omissa mallistoissaan, kuten esimerkiksi hänen käyttämänsä kissaeläinteema ja pupunkorvat. Minna pitää designista, joka herättää erilaisia tunteita ja kuinka jokainen kuluttaja näkee tuotteen aina hieman omalla tavallaan.
Luento 10 - Miten tuotteesta tulee kiinnostava?
Jokaisesta mallistosta löytyy aina niitä tuotteita, joita Minna ei itse välttämättä haluaisi käyttää. Hän painottaakin, kuinka on tärkeää on suunnitella tuotteita, jotka on kuluttajalle eikä vain itselleen. Joistain tuotteista tulee volyymituotteita ja jotkut taas ovat kokeilevimpia, joita tehdään vain kymmeniä kappaleita.
Luento 11 - Puputennarit
Minna kertoo kuuluisien puputennarien tarinan. Hän kertoo kuinka niiden lanseeraus osui juuri oikeaan hetkeen, kun tennarit tulivat uudestaan muotiin. Minna puhuu luennolla myös julkkisnäkyvyydestä ja tuotteiden “giftauksesta”, eli siitä, kuinka jakaa promootiona tunnetuille henkilöille tai somettajille omia tuotteittaan. Hän kertoo myös sosiaalisen median vallasta muotialalla.
Luento 12 - Minna Parikan visio, tahtotila ja sinnikkyys
Minna kertoo kuinka lähti rakentamaan omaa brändiä vain kokeilemalla. Hänellä oli iso visio, tahtotila ja sinnikkyys viedä asiat maaliin. Luennolla hän painottaa brändin oheismateriaalien ja visuaalisten elementtien tärkeyttä ja suosittelee käyttämään strategista ajattelua alusta alkaen.
Luento 13 - Suunnittelijan luovuuden ja yritystoiminnan yhdistämisen haasteet
Minna on elänyt suunnittelijana aika vapaata elämää ja on saanut suunnitella brändilleen juuri sellaisia kenkiä kuin on halunnut. Kaikki kuitenkin muuttui puputennarin myötä, kun ihmiset halusivatkin yhtäkkiä vain niitä. Luennolla hän kertoo, kuinka vaikeaa on keksiä uutta “IT” -juttua. Muotiala on todella vaikea ala ja kilpailu on kovaa - Miten juuri sinun tuotteesi huomataan? Kuinka koko ajan pitää uusiutua ja lisäksi vielä kiinnostavalla tasolla.
Luento 14 - Yrityksen pyörittäminen muotialalla
Suunnittelun ja yritystoiminnan yhdistäminen on ollut Minnalle todella haastavaa ja kuluttavaa. Kun hän yrittää raivata tilaa suunnittelulle, aina sattuu jotain, johon pitää reagoida samalla. Luennolla Minna jakaakin omat vinkkinsä yritystoiminnan ja suunnittelun yhdistämiseen.
Luento 15 - Aluksi oli vain Minna Parikka ja visio
Minna Parikka -yrityksen alussa oli vain Minna itse ja se visio siitä millaisia kenkiä hän haluaa suunnitella. Minna kertoo tarinan, kuinka pakkasi ensimmäiset luonnokset kengistä matkalaukkuun ja lähti maailmalle kaupparatsun lailla kokeilemaan kenkiensä myymistä, mikä lopulta myöhemmin johti siihen, että esimerkiksi vuonna 2016 hänen kenkiensä minimallisto lanseerattiin Harrodsissa.
Luento 16 - Kansainvälinen markkina & verkkokauppa vs. kivijalkaliike
Luennolla Minna avaa enemmän muotialan kansainvälistä markkinaa ja sitä kuinka jokainen maa ja markkina-alue ovat hyvin erilaisia. Kansainvälisillä markkinoilla toimitaan hyvin eri tavalla kuin Suomessa ja ehdot kaupanteolle ovat hyvin erilaisia. Minna luennoi kivijalkaliikkeen ja verkkokaupan eroista sekä hyvistä ja huonoista puolista. Hän neuvoo miten niitä tulisi käyttää hyödyksi eri asioissa.
Luento 17 - Brändäys
Minna painottaa luennollaan, kuinka tärkeää brändäyksessä on 360-ajattelu. Brändin DNA näkyy ihan kaikessa tekemisessä ja pienissäkin yksityiskohdissa markkinoinnista tuotteeseen. Brändillä pitää olla arvot, joita käytetään ja joihin kuluttajat voivat samaistua. Millainen brändi Minna Parikka on ja miten se on vaikuttanut hänen elämäänsä?
Luento 18 - Brändin vastuullisuus
Kaikkien suunnittelijaksi haluavien on otettava huomioon ekologisuus ja vastuullisuus. Missä ja kuka tuotteita oikeasti tekee? Mikä on tuotteen impakti sen jälkeen, kun se on suunniteltu? Minna kertoo kuinka tällä hetkellä kenkäsuunnittelussa on mahdotonta olla täysin ekologinen, sillä kengän jokainen komponentti ei voi olla täysin vastuullinen.
Luento 19 - Brändin arvot ja missio
Luennolla Minna puhuu muotiteollisuuden saastuttavuudesta ja vastuullisuuden merkityksestä. Hän neuvoo valitsemaan omalle brändilleen mission, jota yritys haluaa tukea. Minna toivookin, että voisi joskus tehdä oman visionsa näköisiä vastuullisia tuotteita ilman, että tarvitsee tinkiä tuotteen ulkonäöstä.
Luento 20 - Unelmat toteen
Ole periksiantamaton ja usko omiin unelmiin.