Kurssin sisältö:
1 - Viideskymmeneskahdes peli
Kannattaa tehdä niitä asioita mistä pitää ja vielä parempi, jos rakastaa niitä asioita, joita tekee. Vesterbackan neuvot miten ja millaiset tavoitteet omalle toiminnalle kannattaa asettaa. Pitkäjänteisyys: Rovio teki 51 peliä kunnes tuli se 52. peli: Angry Birds.
2 - Miten me tehtiin se?
Se mikä ensin vaikuttaa mahdottomalta muuttuu mahdolliseksi askel kerrallaan. Kurssilla kuullaan esimerkiksi miten Rovio sai markkinointikumppaniksi NASAn. Suomalaiset ovat maailman parhaita markkinoijia, vaikka he eivät usein itse usko itseensä. Miten Rovion markkinoinnista tuli tulosyksikkö joka kuluttamisen sijaan tuottaa rahaa.
3 - Kulttuuri jyrää strategian
On tiettyjä brändejä tai firmoja joita fanitetaan ja tähän Angry Birds tähtäsi. Se miten siihen päästiin lähtee yrityskulttuurista, sillä se jyrää minkä tahansa strategian. Yrityksen johdossa ei pidä pelätä tehdä uusia juttuja. Epäonnistumisia tulee aina ja niistä pitää vaan oppia.
4 - Voittamisen asenne tarttuu helposti - Maailman parhaat markkinoijat
Organisaatiossa jokaisen pitää tietää mihin ollaan menossa ja tavoitteet on helposti ymmärrettävissä, koska jollei organisaatiossa tiedetä mihin ollaan menossa, ei sinne myöskään ikinä päästä. Miten iso päätavoite pirstaloidaan osatavoitteiksi ja sitä kautta kaikki tähtää samaan maaliin. Mahdottomasta tuleekin yhtäkkiä helppoa, kun saat voittamisen asenteen tartutettua koko organisaatioon.
5 - Kaikki mitä yritys tekee on markkinointia
Pitää tehdä asioita eri tavalla ja reaktion aiheuttaminen on paras tapa huolehtia siitä, että voitetaan omalla alalla. Punaisella hupparilla erottuu pukumiesten joukossa, kyse on erottautumisesta. Slushin erottautuminen ja miten siitä tuli suurin start-up tapahtuma.
6 - Brändin tavoitteiden asettaminen ja tavoittelu
Uskalla asettaa riittävän kunnianhimoiset tavoitteet. Unohda kiveenhakattu strategia, sillä jos tilanne muuttuu niin sen pitää heijastua myös strategiaan. Asenne ja ambitio ovat kaikessa tekemisessä tärkeintä. Pitää uskaltaa asettaa ambitio tarpeeksi korkealle, jonka jälkeen vaaditaan tekemisen asenne. Oman esimerkin kautta johtaminen toimii etenkin Suomessa hyvin.
7 - Oman brändin erottautuminen massasta
Miten Slushista tuli niin suuri ja suosittu start-up tapahtuma? Slush on positiivinen brändi, joka on saavuttanut kokonaan oman fanikunnan. Peter neuvoo tekemään asioita eri tavalla kuin kilpailijat. Reaktion aiheuttaminen on paras tapa huolehtia siitä, että voitetaan omalla alalla. Esimerkkinä hän mainitsee punaisella hupparilla erottumisen pukumiesten joukossa.
8 - Kaikki on mahdollista
...Kunhan uskaltaa asettaa riittävän kunnianhimoiset tavoitteet. Suomessa pelätään liikaa epäonnistumista. On tärkeää löytää omat keinot päästä tavoitteeseen - Innosta oma porukkasi mukaan, jotta tavoitteet saavutetaan. Eikä kannata lannistua, jos tulee vastoinkäymisiä. Tämän vuoksi strategian ei pidä olla kiveen hakattu, vaan erilaiset muutokset ja tilanteet pitää voida sovittaa tavoitteeseen. Asenne ja ambitio ovat kaikkein tärkeintä kaikessa tekemisessä ja kaikki tavoitteet ovat aina toteutettavissa, ne vaativat vain tekemisen asennetta. Oman esimerkin kautta johtaminen ja henkilöstön innostaminen ovat hyviä keinoja menestyä ja päästä tavoitteisiin.
9 - Ei tarvitse olla alan asiantuntija voidakseen tehdä asioita
“Ethän sä tiedä mitään tunnelirakentamisesta”. Peter kertoo Helsinki-Tallinna tunneliprojektin synnystä. Jos et tiedä, niin katsele, tutustu ympäristöösi ja opi tekemällä. Angry Birds Rio -peli yhdessä FOXin kanssa oli menestys niin pelinä kuin elokuvanakin. Peli maksoi rahaa kuluttajalle, toimi myös erinomaisena markkinointikampanjana. Miten luodaan kokemuksia, jotka on sellaisella tasolla, että fanit ovat valmiita maksamaan siitä? Vaikka nykypäivän markkinointi tapahtuu pääosin verkossa, vaatii se jonkun fyysisen viihteellisen tempauksen, joka saa markkinoinnin liikkeelle, kuten esimerkiksi Angry Birds avaruudessa tai Angry Birds Seattlen Space Needle -tornissa. Elämme huomiotaloudessa, jossa yritykset kilpailevat ihmisten huomiosta.
10 - Kaikesta pystytään tekemään kiinnostavaa ja mielenkiintoista
Tekemisen pitää olla merkittävää niin sinulle kuin sinun brändisi yleisölle. Vaikuttajamarkkinointi markkinoinnin keinona. Markkinoinnin kääntäminen niin, että se ei vie rahaa, vaan päinvastoin, se tuo rahaa.
11 - Fanikulttuurin rakentaminen oman brändin ympärille
Markkinoinnilla lähdetään tavoittelemaan faniutta. Lähdetään hakemaan tasoa, jossa ei puhuta asiakkaista tai käyttäjistä, vaan faneista. Fanit eivät halua halpaa kopiota vaan aidon version tuotteesta tai palvelusta. Miksi tehdä tylsiä juttuja, jotka eivät saa haluttua huomiota.
12 - Yhteinen tavoite ohjaa tekemistä
Niin organisaation sisällä kuin ulkopuolella, yhdessä tekeminen johtaa hyviin tuloksiin. Organisaatiot ja brändit yhdessä ratkaisevat maailman isoja haasteita ja niiden tuotteet tai palvelut ovat osa ratkaisua. Suomalaisille tuttu “talkootekeminen” on maailmalla kuumaa kamaa.
13 - Herätä kysymyksiä ja reaktioita myös henkilötasolla
Brändäystä pitäisi aina miettiä niin kokonaisvaltaisesti kuin myös organisaation henkilötasolla. Peter kertoo tittelin merkityksestä. “Mikä tää Mighty Eagle on ja mitä sä oikein tässä yrityksessä teet?”. Kun titteli herättää paljon kysymyksiä, jää myös automaattisesti ihmisten mieleen.
14 - Maailman paras fanikokemus - maailman paras tuote
Pelimaailman markkinointi. Tuote on aina alle puolet kaikesta menestyksestä ja loppu on hyvää markkinointia. Tuote, brändi ja markkinointi ovat osa kuluttajan kokonaiskokemusta. Silloin, kun meillä on maailman paras fanikokemus, se tarkoittaa sitä, että meillä on myös maailman paras tuote. Tuote tai palvelu eivät ole maailman parhaita, jos kukaan ei tiedä niistä.
15 - Tunne tuotteesi ja tiedä mitä olet tekemässä
Tuotehallinnan tärkeys. Tuotedesignin ja tuotteen nykypäivään päivittäminen vs. kuluttajien odotukset.
16 - Miksi Angry Birds on niin hyvä tuote
Hittituotteiden, kuten myös hittipelien tekeminen on todella vaikeaa. Menestystuotteiden kohdalla ei riitä, että yksi asia on kohdallaan. Kaiken pitää olla kohdallaan. Tuotteen design, musiikki, hahmojen liike, yksinkertainen pelimekaniikka ja kaikki on osa visuaalista kokonaisuutta. Peter kertoo tarinan siitä kuinka Angry Birds lanseerattiin Punaisella torilla ja miten se ylipäätään oli mahdollista.
17 - Menestys vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa
Vaikka ei ole kiire, halutaan kuitenkin liikkua nopeasti. Kun tekee paljon asioita (laukoo maaleja), joku pallo menee aina maaliin. Silloin ei saa keskittyä liiaksi niihin ohitse meneviin asioihin. Organisaatioiden luomilla turhilla prosesseilla monesti vain häiritään ihmisten tekemistä, jolloin on parempi kitkeä turhat prosessit pois. Organisaation jäsenillä pitää olla merkityksellistä tekemistä.
18 - Kokeile ja epäonnistu
Product market fit - löydä markkina tuotteelle ja sovita tuote nykyiseen markkinatarpeeseen. Yrityksen tuotevastaavan tai tuoteomistajan tehtävä on löytää asioita ja ominaisuuksia tuotteesta, jotta tuote saadaan sovitettua sen hetkiseen markkinaan. Syy, miksi moni startup-yritys epäonnistuu on se, ettei löydetä sitä markkinarakoa tuotteelle. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää se, että on ok tehdä ja epäonnistua, josta aina myös opitaan. Luennolla kerrotaan myös verkostoitumisen tärkeydestä. Organisaatiot ja yritykset eivät hanki tai tee mitään, vaan taustalla on aina oikeita henkilöitä.
19 - Usko oman intuitiosi voimaan
Kaikki lähtee yksilöistä ja henkilöistä. Kaikki me olemme ihmisiä, myös supertähdet. Joskus kaikki on kiinni vain siitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. On tärkeää uskoa oman intuition voimaan. Innovaatiot ja luovuus kukkii paikoissa, joissa on paljon ihmisiä. Peter kertoo esimerkin Angry Birds Space -pelin synnystä ja lanseerauksesta. Hän kehottaa kaikkia luomaan oman onnensa, antaa kaikille ihmisille aikaa ja olla helposti lähestyttävissä.
20 - Tekoäly, seuraava suomalainen vientituote?
Suomi on maailman johtavia toimijoita tekoälyn kehityksessä. Se on merkittävä mahdollisuus ja Suomella on kaikki edellytykset olla tekoälyn kehittämisen kärkimaa. Peter kertoo Elements of AI -kurssista, jossa on mahdollisuus kehittyä ja kouluttautua tekoälyn saralla. Mieti, kuinka voisit soveltaa tekoälyn omaan liiketoimintaasi. Miksi TikTok on niin suosittu? TikTokin menestyksen salaisuus perustuu tekoälyyn.
21 - Käytä somealustoja muista erottumiseen
Jotta tietää mistä puhuu, pitää myös käyttää palveluita ja, jotta pystyy tekemään sitä eri tavalla kuin muut. Algoritmit auttavat parantamaan palvelun laatua asiakkaan näkökulmasta. TikTokin suosio perustuu aivan käsittämättömän hyvin rakennettuun algoritmiin. Kaikki ovat kuulleet siitä, mutta ymmärtävätkö ihmiset, miksi se on paras ja ladatuin sovellus. Peter kertoo esimerkin Linkedinin kasvusta ja kuinka Suomesta tuli sen alkuaikoina maailman toiseksi suurin Linkedin käyttäjien maa.
22 - Tee rohkeasti jotain muuta ja erilaista
Eri tapoja erottautua on lukuisia. Sosiaalista mediaa käytettäessä pätee kaikki tai ei mitään -taktiikka. Tarinat auttavat hahmottamaan monimutkaisia kokonaisuuksia ja somekanavat ovat tehokkaita tapoja kertoa tarinoita. Hyvän somekampanjan ydin on se, että se kertoo tarinaa, jonka haluaisi kertoa omille kavereilleen. Peter kertoo Angry Birds Star Wars -pelin syntytarinan ja taustan.
23 - Maailman suurimman hahmobrändin rakentaminen
Kuinka olla maailman suurin hahmobrändi. Peterillä on alusta asti ollut halu saada Angry Birdsin brändi näkymään kaikkialla. Brändi on kaikki kaikessa. Mieti, missä bisneksessä yrityksesi on. Jos olet mukana brändibisneksessä, pidä huoli, että se näkyy joka paikassa koko ajan. Juo limua, käytä vaatteita ja ota brändisi mukaan jokaiseen hetkeen.
24 - Jos ei sun brändiä kopioida Kiinassa, sun pitää olla todella huolissaan
Maineen menettämisen pelko. Kun alkaa pelkäämään, mikään muu ei ole suurempi vaara kuin se, että brändi unohtuu. Kuinka erottautua henkilönä? Peter kertoo tarinan punaisen hupparin takana. F-liiga ja sen tavoitteet - maailman paras salibandyliiga.
25 - Tavoitteena olla maailman paras ja suurin
Miten siihen päästään? Jokaisen firman polku maailman parhaaksi voi olla hyvin erilainen, mutta kaikkeen tarvitsee tekemisen meininkiä ja Peterin luennollaan mainitsemaa startup-henkeä. Peter kertoo Finest Bay Area -projektista sekä Ambitious Africa -projektista, joissa on itse mukana.